Založ si blog

„Informačné operácie“ Sme a Denníku N

Medzinárodne rešpektovaná mimovládna organizácia GLOBSEC na počiatku tohto roka zverejnila štúdiu „Ako sa brániť proti informačným operáciám?“ Ide o jeden z výstupov projektu „Zvyšovanie kapacít a pripravenosti verejnej správy na hybridné hrozby“, ktorý je realizovaný v rámci Operačného programu Efektívna verejná správa a podporený z Európskeho sociálneho fondu. Je preto vhodné a potrebné využívať tieto a podobné materiály a aplikovať ich na našu slovenskú realitu.

Jedným z možných príkladov, ako nepozorovane  prebiehajú informačné operácie, bola aj mediálna pozornosť venovaná posledným prieskumom verejnej mienky zverejnených tesne  pred moratóriom na ich publikovanie.

Moratórium na prieskumy platí od 15. februára  a v posledných dvoch dňoch pred moratóriom boli zverejnené prieskumy verejnej mienky viacerých agentúr – Focus, Actly, MVK,  AKO alebo Polis.  Podľa všetkých prieskumov by parlamentné voľby vyhral Smer pred OĽANO. Podľa Focusu, AKO a Polis by bol rozdiel medzi nimi minimálny, ale podľa MVK a Actly výrazný. Informácie o prieskumoch  Focus, Actly, MVK,  AKO priniesol internetový portál „Teraz.sk“, ktorý je spravodajským portálom Tlačovej agentúry Slovenskej republiky. Pravda zverejnila výsledky AKO, Polis, MVK a Focusu.  Hlavné správy, ktoré sú často označované za dezinformačný portál zverejnili výsledky prieskumu Actly, Focus, Polis a menej známej agentúry Vox Politico. Inými slovami povedané, tieto informačné zdroje ponúkli svojim čitateľom prehľad o širšom spektre výskumov verejnej mienky, ktoré prinášali aj značne rozdielne výsledky.

Iným spôsobom k tomu ale pristúpili Denník N a Sme, ktoré svojim čitateľom ponúkli len výsledky Focusu a AKO. Určite len zhodou okolností práve tých agentúr, v ktorých je rozdiel medzi prvým Smerom a druhým OĽANO minimálny.  Keďže som aj predplatiteľom oboch novín, zaslal som do ich redakcie nasledujúci dotaz:  „Dobrý deň, dovoľujem si Vás osloviť ako Váš predplatiteľ. Rád by som sa dozvedel, prečo ste neinformovali aj o predvolebných prieskumoch MVK a Actly? Podľa dostupných informácii ide o seriózne agentúry a rád by som poznal dôvod, prečo ste takto postupovali.“ Bojovníci za slušné Slovensko ale v sebe nemali toľko slušnosti, aby mi odpovedali!

Na jednej strane je možné oceniť, že obe redakcie nechceli zneisťovať svojich čitateľov a predostrieť im možnosť, že by voľby mohli dopadnúť aj iným spôsobom. Určite je potrebné mobilizovať volebný potenciál a ukazovať, že Fico je už, už na dosah. Efekt „snehovej gule“ do určitej miery funguje a „nezávislá“ a „objektívna“ žurnalistika vie, ako s ním narábať. Na strane druhej,  prístup Denníku N a Sme môže slúžiť ako vzorový príklad informačnej operácie, tak ako ich opisuje už spomínaný materiál  GLOBSEC-u. Uvádza sa tam, že média by sa mali snažiť „sprostredkovať ľuďom čo najpresnejší obraz“, ale že „informačné operácie sú zámerne zavádzajúce“. Alebo že sa vytvorí falošná predstava o verejnej mienke a podobne. Stručne povedané oba dva denníky v tomto smere svojich čitateľov objektívne neinformovali a nepredložili im dostupné relevantné informácie. Poskytli len selektívne vybrané informácie, ktoré vyhovujú (ideovému, mocenskému, finančnému etc.) zámeru. V tomto prípade to nie je nič iné, ako propaganda vydávaná za žurnalistiku. Ako uvádza štúdia GLOBSEC-u: „Metódy použité v informačných operáciách sa prirodzene často prekrývajú so žurnalistikou…Kopírovanie legitímnych metód je totiž jednou z jednoduchých metód, ako zakryť aktivity informačných operácií a vytvoriť dojem, že poskytované informácie sú hodnoverné.“

Určite niekto poukáže na kredibilitu tej, ktorej agentúry a ich prieskumy v minulosti, ktoré napokon nezodpovedali reálnym výsledkom. Konkrétne som v tejto súvislosti narazil na spochybňovanie výsledkov MVK. Tu je možno uviesť aj príklad iný, keď podľa už legendárneho prieskumu agentúry AKO boli dva týždne pred prvým kolom prezidentských volieb preferencie Z. Čaputovej 52% a konečný výsledok bol 40%. Odchýlky prieskumov od výsledkov sa týkajú  všetkých spomenutých agentúr. Prieskum je len prieskum a aj takto ho je potrebné ponímať. Aj preto by ale  malo byť psou povinnosťou skutočných novinárov poskytovať všetky dostupné relevantné informácie a nie len tie vyhovujúce.

 

 

„Celý život“ Daniela Lipšica alebo ako si DenníkN vytvára vlastnú realitu

18.03.2024

Som toho názoru, že správna dezinformácia je niečo ako mozaika. Nie je to nejaký názorový úder, ako napríklad že slepé črevo je centrom myslenia, ale postupné, nenápadné podsúvanie účelových informácií, ktoré v konečnom dôsledku vytvárajú falošný obraz sveta. Dobrý príkladom tohto prístupu je formovanie obrazu Daniela Lipšica ako niekoho, kým v skutočnosti nie [...]

Výber riaditeľa SIS v medzinárodnom kontexte, alebo ako to robia v iných krajinách?

12.03.2024

Výber nového riaditeľa Slovenskej informačnej služby (SIS) je nielen dôležitou témou našej vnútornej politiky, ale má aj významné zahranično-politické konsekvencie. Spravodajská služba totiž pôsobí v rámci medzinárodného prostredia, ktoré je okrem iného inštitucionálne vymedzené našim členstvom v EÚ a NATO a z toho vyplývajúcou spoluprácou aj spravodajských [...]

Pellegrini ako prezident nemusí byť pre Fica najlepšou možnosťou

19.12.2023

Pred niekoľkými dňami Boris Zala v svojom komentári v Pravde napísal, že chvat pri rušení špeciálnej prokuratúry môže ohroziť víťazstvo Pellegriniho v prezidentských voľbách. „Korčokovi sa dostáva do rúk nečakaná zbraň: argument, že Smer a Fico nemôžu a nesmú ovládnuť všetky orgány moci. Prezident ako posledná bariéra tohto úsilia a poistka. Keby som [...]

pellegrini, korčok

Čo sa dialo po prvom dueli prezidentských kandidátov: Korčok hovoril o čudnej kampani, Pellegrini sa porovnával s Bidenom

19.03.2024 00:51

Pravda sledovala zákulisie prvej debaty dvoch najpopulárnejších uchádzačov o prezidentský post

Izrael / Tunel / Hamas /

Zástupca šéfa ozbrojeného krídla Hamasu je podľa USA po smrti

18.03.2024 23:29

Biely dom potvrdil smrť tretieho muža Hamasu Marwána Ísu.

pellegrini

Pellegrini o prezidentskej kampani: Očakáva od Matoviča podpásový útok?

18.03.2024 22:54

A ako vníma, že nedostal podporu od koaličného partnera SNS?

korčok

Korčok hodnotí kampaň. Ako chce mobilizovať voličov?

18.03.2024 22:44

Prezidentský kandidát jasne pomenoval, čo mu v kampani najviac prekážalo.

Roman Laml

Život lidskej je tak složitej, že život člověka je proti němu úplnej hadr.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 58
Celková čítanosť: 258735x
Priemerná čítanosť článkov: 4461x

Autor blogu

Kategórie