AKÝ JE ZÁMER ROZVOJA VOJENSKÉHO SPRAVODAJSTVA?

29. júna 2022, Roman Laml, Nezaradené

Slovenský parlament pred niekoľkými dňami schválil „Dlhodobý plán rozvoja rezortu ministerstva obrany s výhľadom do roku 2035“. Ide strategický dokument, ktorý stanovuje ciele a postupy vytvárania obranných kapacít a spôsobilostí štátu v horizonte viac ako desiatich rokov.

Medzi hlavnými cieľmi dlhodobého plánu rozvoja rezortu obrany je okrem vybudovania ťažkej mechanizovanej brigády  napríklad aj navyšovanie a skvalitňovanie personálnych kapacít ozbrojených síl SR (OS SR), reorganizácia Vzdušných síl OS SR v súlade s potrebami pre novozavedenú techniku, ako aj vytvorenie jednotky kybernetických operácií či dobudovanie Spoločného operačného veliteľstva a podobne.

V dokumente je aj časť venovaná vojenskému spravodajstvu s názvom „Rozvoj organizačnej štruktúry Vojenského spravodajstva“(VS). Podľa zákona je úlohou VS  získavať, sústreďovať, vyhodnocovať a poskytovať informácie dôležité pre zabezpečenie obrany a bezpečnosti štátu. V tomto dlhodobom pláne rozvoja je ale  pozornosť venovaná len jednému aspektu jeho činnosti – kybernetickej obrane. Dokument uvádza: „VS bude naďalej riadiť a koordinovať kybernetickú obranu na národnej a rezortnej úrovni prostredníctvom Centra pre kybernetickú obranu SR (ďalej len „CKO“), ktoré je jeho osobitnou organizačnou zložkou.“ Plán ďalej uvádza ambície v tejto oblasti v horizontoch rokov 2024, 2026, 2035. Napriek tomu, že ide o významnú úlohu na celonárodnej úrovni je oprávnená výhrada, že táto činnosť nepostihuje celú problematiku pôsobnosti Vojenského spravodajstva. Pokiaľ sa totiž vrátime k deklarovanému zámeru dokumentu, byť „hlavným plánovacím dokumentom dlhodobej fázy obranného plánovania“, mali by byť aspoň v rámcovej podobe uvedené zámery aj v oblasti Vojenského spravodajstva. Okrem spomínanej kybernetickej obrany, ale plán neuvádza žiadne iné oblasti rozvoja VS.

Napríklad vo svojej správe o  činnosti za rok 2021 Vojenské spravodajstvo uvádza, že rozvíjalo svoje spôsobilosti v oblasti IMINT (obrazové spravodajstvo) a GEOINT (geopriestorové spravodajstvo). Keď je rozvoj týchto spôsobilostí súčasťou informácie o činnosti VS, prečo to nie je spomenuté aj v rezortnom dlhodobom pláne? Alebo tieto spôsobilosti nebudú ďalej rozvíjané? A keďže sú osobitne spomenuté, budú niektoré spravodajské disciplíny rozvíjané viac a niektoré menej? Ona to je totiž fundamentálna otázka, či spravodajská služba menšej krajiny môže na potrebnej úrovni plnohodnotne rozvíjať všetky známe spravodajské disciplíny (HUMINT, OSINT, SIGINT, IMINIT atď.) Inými slovami povedané. Máme dostatočné finančné, materiálne, technologické a ľudské zdroje a spôsobilosti na rozvoj spravodajskej činnosti vo všetkých oblastiach? Alebo je potrebné a správne špecifikovať smery rozvoja podľa našich možností a zámerov? Kde inde by to ale malo byť uvedené, keď nie v dlhodobom pláne rozvoja rezortu.

Pokiaľ sú informácie o zámere rozvoja VS považované za utajované, je možné uviesť, že tieto sú súčasťou iného klasifikovaného dokumentu. Nič také tam ale uvedené nie je. Keďže je ale oblasť vojenského spravodajstva do dlhodobého plánu zaradená, mala by byť aj plnohodnotne spracovaná. Z celkového pohľadu preto časť venovaná vojenskému spravodajstvu nemá požadovanú vypovedaciu hodnotu, ako by sa od dokumentu tohto charakteru očakávalo.