Ako (ne)funguje naša vláda. . .

14. júna 2022, Roman Laml, Nezaradené

To, že naša vláda funguje čudným spôsobom je zrejmé aj zo spôsobu jej činnosti. Jej fungovanie by totiž nemalo závisieť od toho, aký dostane Matovič nápad, ale malo by vychádzať zo zákona. Ten zákon máme od roku 2001 a volá sa „Zákon o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy (Zákon č. 575/2001)“. Tento zákon stanovuje kompetencie jednotlivých ministerstiev a keď Matovič dostane nápad na „krúžkovné“, tak by mu premiér mal pripomenúť, že toto nie je jeho kompetencia a v podobnom duchu by mal vystúpiť ja minister školstva. V paragrafe 7 tohto zákona má Ministerstvo financií Slovenskej republiky tieto kompetencie:

(1) Ministerstvo financií Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť financií, daní a poplatkov, colníctva, hazardných hier, finančnej kontroly, vnútorného auditu a vládneho auditu. Ministerstvo financií Slovenskej republiky je aj ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť cien a cenovej kontroly s výnimkou cien a cenovej kontroly tovarov ustanovených osobitnými zákonmi.

(2) Ministerstvo financií Slovenskej republiky zabezpečuje

  1. a) tvorbu a uskutočňovanie politiky v oblastiach podľa odseku 1 vrátane rozpočtovania súhrnného schodku verejného rozpočtu, tvorby a realizácie štátneho rozpočtu, politiky finančného trhu vrátane ochrany spotrebiteľa pri poskytovaní finančných služieb a politiky spravovania majetku verejnej správy vo verejnoprospešnej a nepodnikateľskej sfére,
  2. b) výkon štátnej správy vo veciach správy štátnych finančných aktív a pasív Slovenskej republiky, hypotekárneho bankovníctva, stavebného sporenia s výnimkou poskytovania štátnej prémie k stavebnému sporeniu, devízového hospodárstva a devízovej kontroly, jednotného účtovníctva a účtovného výkazníctva,
  3. c) výkon štátneho dozoru nad vykonávaním sociálneho poistenia, dodržiavaním podmienok poskytovania štátnej prémie v stavebnom sporení, dodržiavaním podmienok poskytovania štátneho príspevku k hypotekárnym úverom, činnosťou Exportno-importnej banky Slovenskej republiky a nad hospodárením Sociálnej poisťovne.

Znamená to, že každý minister by sa mal pri svojej činnosti pohybovať v zákonom stanovených kompetencii. Napríklad už spomínané „krúžkovné“ je kompetenciou ministerstva školstva a je len známkou úrovne nášho ministra zo „strany odborníkov“, že si nedokáže svoje kompetencie obhájiť. Zákon v paragrafe 17 stanovuje že:

„Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre

  1. a) materské školy, základné školy, stredné školy, základné umelecké školy, jazykové školy a vysoké školy,
  2. b) školské zariadenia,
  3. c) celoživotné vzdelávanie,
  4. d) vedu a techniku,
  5. e) štátnu starostlivosť o mládež a šport.“

Často je taktiež počuť dohadovanie, či Matovič dá alebo nedá na niečo peniaze, respektíve že peniaze blokuje a podobne. Naša ústava ale hovorí, že vláda rozhoduje v zbore a na prijatí jej uznesenia je potrebná jej nadpolovičná väčšina. V žiadnom zákone nie ani slovo o výsostnom postavení ministra financii, respektíve o jeho práve veta. Takže vláda môže rozhodovať o všetkom, na čom sa jej väčšina dohodne. Samozrejme, že Igor Matovič ako predseda vládnucej s.r.o má dôležité slovo, ale záleží len na jeho koaličných partneroch, do akej miery sa nechávajú ponižovať jeho svojvôľou.